پايان مرمت بخشي از حمام صفوي روستاي هرفته مهريز
 

یزدفردا "عمليات اجرايي مرمت بخشي از حمام صفوي روستاي هرفته مهريز به پايان رسيد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد، "محمود اديبان" با بيان اين مطلب افزود: از جمله اقدامات مرمت حمام تاريخي هرفته مي‌توان به اجراي کاهگل و آجر فرش و شيب بندي پشت بام و تخليه و حمل زباله‌هاي در اين بنا اشاره کرد.

سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهريز قدمت حمام تاريخي هرفته را با توجه به معماري و مصالح، مربوط به دوره صفوي دانست و افزود: مصالح به کار رفته در اين حمام آجر با ملات گل و آهک است.

وي حمام صفوي هرفته را داراي سه بخش جدا از هم چون مردانه، زنانه و تون توصيف کرد و بيان داشت: حمام مردانه داراي سردر کوچک با قوس شاخ بزي و تزئينات آجري راسته خفته است.

اين مقام مسوول اضافه کرد: پس از سردر حمام، هشتي با سقف گنبدي قرار گرفته است که دورتا دور آن سکوهايي براي نشستن تعبيه شده است.

وي با اشاره به قرارگرفتن حوضي هشت ضلعي در وسط فضاي بينه حمام مردانه، يادآور شد: حمام زنانه داراي ابعاد کوچکي است که بخش بينه آن مستطيلي شكل است.

اديبان پلان گرمخانه را مستطيلي با سقف گنبدي بيان کرد و خاطرنشان کرد: عمليات اجرايي مرمت اين حمام صفوي پائيز امسال به پايان رسيده است.


گفتني است روستاي هرفته از توابع بخش مركزي شهرستان مهريز در شمال شرقي مهريز و جنوب شرقي يزد واقع شده است و بنا بر منابع محلي هرفته به معني گرد و خاك حاصل از باد است و از آنجا كه به هنگام طوفان در اين محل گرد و خاك بسياري به هوا برمي‌خيزد

نام هرفته بر آن نهاده شده است. با توجه به آثار تاريخي به جا مانده در روستا مانند قلعه هرفته، آب‌انبار و حمام، امامزاده فضل بن عباس كه قدمتي بيش از 400 سال دارند

اين امر نشاندهنده قدمت تاريخي روستاست.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا